תפריט

מחקרים בנושא דמיון מודרך

1. שם המחקר: דמיון של תנועה של אצבעות הידיים, הרגליים והלשון מפעילים את האזורים שמייצגים אותם במוח
החוקרים:  H. Ehrsson ועמיתיו, מכון קרולינסקה, שטוקהולם, שבדיה
תקציר המחקר: במחקר בקשו מהנחקרים לדמיין את עצמם מבצעים תנועה, ולאחר מכן לבצע אותה. נמצא שכאשר המשתתפים דמיינו את עצמם מזיזים את אצבעות הידיים או הרגליים או את הלשון, הופעלו האזורים במוח המקושרים לכל אחד מהאיברים. 

קישור לתקציר המחקר באנגלית:
Imagery of voluntary movement of fingers, toes, and tongue activates corresponding body-part-specific motor representations.


2. שם המחקר: מכוח מנטלי לכוח השרירים – להתחזק מכוח המחשבה
החוקרים: VK. Ranganathan ועמיתיו, המחלקה להנדסה ביו-רפואית, מרכז לרנר למחקר, קליבלנד, אוהיו, ארה"ב
תקציר המחקר: המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות. משתתפי הקבוצה הראשונה מתחו וכיווצו את הזרת בכף היד 15 דקות ביום, חמישה ימים בשבוע, למשך שלושה חודשים. לאחר שלושה חודשים נערכה מדידה לחוזק האצבע בהשוואה למדידה בתחילת המחקר. השיפור הממוצע בחוזק האצבע היה 53 אחוז.
המשתתפים בקבוצה השנייה דמיינו שהם מותחים ומכווצים את הזרת בכף היד למשך אותו זמן. השיפור הממוצע בחוזק האצבע בקבוצה זו היה 35 אחוז, ללא תרגול.
החוקרים הסיקו מכך שהשימוש בדמיון מודרך שיפר את התקשורת בין אזור ספציפי במוח לשריר, דבר שאפשר לשריר לפעול בעוצמה גבוהה יותר ולהתחזק.

קישור לתקציר המחקר באנגלית:
From mental power to muscle power–gaining strength by using the mind


3. שם המחקר: שילוב של דמיון מודרך בטיפול פיזיותרפיה קבוצתי אצל חולי פרקינסון
החוקרים: ר. תמיר, היחידה לפיזיותרפיה, מרכז לרפואת ספורט ע"ש ספיר, בית החולים מאיר, כפר סבא
תקציר המחקר: חולי הפרקינסון שהשתתפו במחקר חולקו לשתי קבוצות. אחת מהן קיבלה טיפול פיזיותרפיה קבוצתי. הקבוצה השנייה קבלה טיפול פיזיותרפיה קבוצתי זהה בתוספת דמיון מודרך. החולים השתתפו בתרגול של שעה, פעמיים בשבוע, למשך 12 שבועות. החוקרים בדקו אצל משתתפי המחקר את משך הזמן שנדרש להם להשלמת תנועות, ביצוע משימות שיווי משקל ויכולות קוגניטיביות מסוימות. 
לעומת החולים שקבלו טיפול פיזיותרפיה בלבד, אצל החולים שקבלו טיפול גם בדמיון מודרך חל שיפור משמעותי במהירות התנועות וביתר המשימות שנמדדו, כולל באלו הקוגניטיביות. החוקרים מסכמים שהטיפול המשולב בפיזיותרפיה ודמיון מודרך יעיל בטיפול במחלת הפרקינסון במיוחד בשיפור של איטיות התנועה (bradykinesia).

קישור לתקציר המחקר באנגלית:
Integration of motor imagery and physical practice in group treatment applied to subjects with Parkinson's disease


4. שם המחקר: דמיון מודרך בשילוב תרגול פיזי לשיקום היד אצל חולי שבץ מוחי
החוקרים: H. Liu ועמיתיו, מוסדות רפואיים ואוניברסיטאיים שונים, בייג'ין ,סין
תקציר המחקר:המשתתפים במחקר, נפגעי שבץ מוחי, חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת בצעה תרגול פיזי בלבד לשיפור תנועת היד. הקבוצה השנייה בצעה תרגול פיזי בתוספת דמיון מודרך. הדמיון המודרך נעשה חמישה ימים בשבוע במשך ארבעה שבועות. בקבוצה שבצעה דמיון מודרך נוסף לתרגול הפיזי חל שיפור רב בתפקוד היד, לעומת הקבוצה שבצעה תרגול פיזי בלבד. לאותן מסקנות הגיעו גם חוקרים אחרים במחקרים דומים, ולכן הם ממליצים על שילוב של דמיון מודרך בשיקום הגפיים העליונות אצל נפגעי שבץ מוחי לאחר השבץ בכל שלב, מוקדם או מאוחר.

קישור לתקציר המחקר באנגלית:
Mental practice combined with physical practice to enhance hand recovery in stroke patients


צילום : Yanis Ladjouzi From Pixabay

5. סקירה של מחקרים
שם הסקירה: חקירת ההשפעה של הרפיית שרירים פרוגרסיבית ודמיון מודרך על חולי סרטן שמקבלים טיפול כימותרפי: סקירה של מחקרים
נכתב ע"י: A. Kapogiannis ועמיתיו, ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת אתונה
רקע: סקירות קודמות של מחקרים הצביעו על כך שהטכניקות של הרפיית שרירים פרוגרסיבית (ראו מאמר בנושא) ושל דמיון מודרך יעילות בהפחתת ההשפעה הפסיכולוגית ותופעות הלוואי אצל חולי סרטן שמקבלים טיפול כימותרפי.
תוצאות: הסקירה מתבססת על שמונה מאמרים שמדווחים על תוצאות של שבעה מחקרים. במחקרים אלה נכללו חולות סרטן השד בלבד, מלבד מחקר אחד בו הייתה אוכלוסייה מעורבת של חולים בסרטן השד וסרטן הפרוסטטה. בכל שבעת המחקרים דווח על השפעה חיובית של הרפיית השרירים והדמיון המודרך על המצב הנפשי (מצב רוח, חרדה ודכאון) ועל תופעות בחילה והקאות. בשלושה מחקרים דווח על ההשפעה על מדדים כמו קצב הלב, לחץ דם, רמות של קורטיזול ומדדים של מערכת החיסון. 
מסקנות: המחקרים מראים שהשילוב של דמיון מודרך והרפיית שרירים פרוגרסיבית יעיל בהתמודדות עם התופעה של בחילות והקאות ובשיפור מצבם הנפשי של המטופלים. 

להקלטות של הרפיה באתר של ד"ר ברוך אליצר
קישור למאמר בעברית בנושא הרפיית שרירים פרוגרסיבית

קישור לסקירת המחקרים באנגלית:
Investigating the Effects of the Progressive Muscle Relaxation-Guided Imagery Combination on Patients with Cancer Receiving Chemotherapy Treatment: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials.


6. שם המחקר: היעילות של טכניקת הדמיון המודרך על הפחתת עוצמת הכאב אצל חולות סרטן השד
החוקרים: A. Saleh ועמיתיו, מספר אוניברסיטאות באינדונזיה
תקציר המחקר: המחקר נעשה על חולות בסרטן השד ששהו בחדר ניתוח או בחדר כימו. תוצאות המחקר הצביעו על ירידה בעוצמת הכאב אצל החולות שבצעו דמיון מודרך, בהשוואה לקבוצת הביקורת. התוצאות התבטאו גם בירידה במדדי דופק ולחץ דם אצל הנבדקות.

קישור לתקציר המחקר באנגלית:
The effectiveness of technical guided imagery on pain intensity decreasing in breast cancer patients.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים אחרונים

Scroll to Top
דילוג לתוכן