תפריט

מחקרים בנושא הרפיה וכאב

שני מחקרים שנעשו על השפעת אפקט הנוצבו על הכאב:
1. שם המחקר: כאשר מילים מכאיבות: פענוח המנגנון של אפקט הנוצבו

2. שם המחקר: השפעה שלילית על רגישות מוגברת לכאב: איך חרדה מובילה לכאב
החוקרים: פ. בנדטי ועמיתיו, המחלקה למדעי העצב, אוניברסיטת טורינו, איטליה

תקציר של שני המחקרים:
אפקט הנוצבו הוא התופעה ההפוכה לאפקט הפלצבו, כאשר הציפיה לתוצאה שלילית יכולה להוביל להחמרה של סימפטום. החוקרים במחקר הראשון מציינים סיטואציות טבעיות בהן קיים אפקט נוצבו כמו השפעה של אבחנה שלילית על החולה, או חוסר אמון של החולה בשיטת הטיפול.
בשני המחקרים ניסו לבדוק את המנגנונים והתהליכים המופעלים בגוף בהשפעת אפקט הנוצבו.
במחקר הראשון השתמשו באמירות שמרמזות על תוצאה שלילית, כך שהנבדק ציפה להחמרה קלינית. במחקר השני השתמשו בחומר שנאמר לנחקרים שיוביל להגברת הכאב.
האמירות השליליות במחקר הראשון או הציפיה לכאב במחקר השני הגבירו את החרדה מפני הכאב הצפוי. חרדה זו גורמת לייצור של הורמון בשם כוליציסטוקינין (CCK) אשר מאפשר את העברת הכאב בקלות רבה יותר. התוצאה הינה הגברת הכאב.
מחקרי הדמיית מוח הראו כי העוצמה של גירוי כואב גבוהה יותר כאשר יש ציפיות להגברת הכאב. הדבר נצפה בשינויים בפעילות של אזורים מסוימים במוח.
במחקר הראשון מוזכר כי נמצאה השפעה של אמירות שליליות גם על מחלת הפרקינסון.
ממצאי המחקר הראשון מצביעים על התפקיד החשוב של ההשפעה הפסיכולוגית על תוצאות הטיפול באמצעות אפקט הנוצבו, והתופעות שנגרמות כתוצאה ממנו. לדברי החוקרים אפקט הנוצבו יכול להוות נקודת תורפה הן במהלך המחלה והן בתגובה לטיפול.

למאמר על אפקט הנוצבו – לחצו כאן

  1. קישור לתקציר המחקר באנגלית:
    When words are painful: unraveling the mechanisms of the nocebo effect.
  2. קישור לתקציר המחקר באנגלית:
    Nocebo hyperalgesia: how anxiety is turned into pain

סקירה של מחקרים
שם הסקירה: חקירת ההשפעה של הרפיית שרירים פרוגרסיבית ודמיון מודרך על חולי סרטן שמקבלים טיפול כימותרפי: סקירה של מחקרים

נכתב ע"י:A. Kapogiannis ועמיתיו, ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת אתונה

רקע: סקירות קודמות של מחקרים הצביעו על כך שהטכניקות של הרפיית שרירים פרוגרסיבית ושל דמיון מודרך יעילות בהפחתת ההשפעה הפסיכולוגית ותופעות הלוואי אצל חולי סרטן שמקבלים טיפול כימותרפי.
תוצאות: הסקירה מתבססת על שמונה מאמרים שמדווחים על תוצאות של שבעה מחקרים. במחקרים אלה נכללו חולות סרטן השד בלבד, מלבד מחקר אחד בו הייתה אוכלוסייה מעורבת של חולים בסרטן השד וסרטן הפרוסטטה. בכל שבעת המחקרים דווח על השפעה חיובית של הרפיית השרירים והדמיון המודרך על המצב הנפשי (מצב רוח, חרדה ודכאון) ועל תופעות בחילה והקאות. בשלושה מחקרים דווח על ההשפעה על מדדים כמו קצב הלב, לחץ דם, רמות של קורטיזול ומדדים של מערכת החיסון.
מסקנות: המחקרים מראים שהשילוב של דמיון מודרך והרפיית שרירים פרוגרסיבית יעיל בהתמודדות עם התופעה של בחילות והקאות ובשיפור מצבם הנפשי של המטופלים.

למאמר בנושא דמיון מודרך – לחצו כאן
למידע נוסף בנושא דמיון מודרך – לחצו כאן
למידע נוסף בנושא הרפיה והרפית שרירים פרוגרסיבית – לחצו כאן
קישור לסקירת המחקרים באנגלית:
Investigating the Effects of the Progressive Muscle Relaxation-Guided Imagery Combination on Patients with Cancer Receiving Chemotherapy Treatment: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

פוסטים אחרונים

Scroll to Top
דילוג לתוכן